Sylwia Cerecka, 2022-05-18
W Sugesterze w łatwy sposób możesz wysyłać kampanie mailingowe do swoich klientów. Obok social mediów i Google Ads to idealny sposób, by powiadomić klientów o nowej ofercie lub sezonowych promocjach.
Niestety czasem dzieje się tak, że w mailingu pojawiają się błędy, które powodują blokadę dalszej wysyłki. Dlatego stworzyliśmy listę najczęściej pojawiających się błędów w mass mailingu i przykłady ich rozwiązania.
Lista została stworzona w oparciu o błędy zwracane przez serwery pocztowe. Błędy są wyświetlone w kolejności alfabetycznej tak, by szybko można było odnaleźć konkretny przypadek i sprawdzić jego znaczenie oraz sposób, w jaki można go rozwiązać. Wszystkie błędy występujące w danej kampanii możesz sprawdzić na liście aktywności tej kampanii w Sugesterze.
W wiadomości zostały wykryte treści spamerskie - serwer odbiorcy ocenił wiadomość jako zawierającą SPAM i odrzucił ją.
Jesteś na czarnej liście swojego odbiorcy.
IP nadawcy trafiło na czarną listę i serwer odbiorcy odrzuca wiadomość, stwierdzając że to najprawdopodobniej to spam.
Filtr serwera odbiorcy stwierdził, że wiadomość zawiera spam. W takim przypadku należy poprawić treść maila. Niestety żaden serwer nie udostępnia informacji na jakiej podstawie stwierdza, że mail jest spamem, dlatego tutaj warto skorzystać z narzędzi online, które sprawdzają czy nasza treść może być oznaczona jako spam. Możesz wypróbować np. https://emaillabs.io/mailchecker-net-nowy-spam-test-ktory-pozwala-sprawdzac-jakosc-e-maili/
Ten problem pojawia się np przy wysyłaniu mass mailingu przez Gmaila, jeśli wysyłane jest za dużo maili na godzinę. Gmail bardzo nie lubi wielokrotnego logowania się przy wysyłaniu maili, przez co blokuje kolejne próby.
Ten sam komunikat może wystąpić również w sytuacji, gdy użytkownik ustawi niepoprawne hasło do Gmaila w Sugesterze, przez co wielokrotnie próbowało go zalogować z błędnymi danymi logowania.
W takim przypadku warto ustawić w ustawieniach skrzynki w Sugesterze (Ustawienia -> Konfiguracja poczty email) limit wysyłanych wiadomości na godzinę (np 20)
Tutaj wiadomości zostały wysłane za szybko przez serwer. Niektóre domeny mają ograniczenia, np. Gmail ma ograniczenia czasowe; na godzinę można wysłać 20 wiadomości, na dobę 500. Jeśli wiadomości są wysyłane za szybko, mailing zostanie zablokowany. Wtedy należy mailing podzielić na mniejsze paczki.
Ten błąd oznacza, że domena nie istnieje. Wn takim przypadku sprawdź, czy domena w adresie jest poprawnie wpisana, literówka może sprawić, że system nie znajdzie domeny.
Jeśli domena jest poprawna, to problem jest po stronie odbiorcy, a mianowicie w konfiguracjach ich domeny (serwer DNS) brakuje rekordu MX lub jest on niepoprawny. Rekord MX jest zapisany w konfiguracjach każdej domeny, która obsługuje odbieranie poczty. Ten rekord wskazuje serwerowi nadawcy wiadomości, gdzie znajduje się serwer pocztowy odbiorcy - bez tej informacji dostarczenie wiadomości jest niemożliwe.
Przy pierwszej wysyłce serwer odbierający wiadomość odrzucił mail, więc nasz serwer nie wysyła wiadomości ponownie na adres wcześniej odrzucony. Oznacza to, że jeśli podczas wysyłania maila na dany adres wystąpił błąd (np. adres nie istnieje, brak domeny itp.), to nasz serwer dodaje adres odbiorcy do listy odrzuconych adresów. Powoduje to, że nasz serwer poczty wychodzącej nie będzie nawet próbował wysyłać wiadomości na ten adres przy następnych próbach. Ma to na celu zachowanie "dobrej reputacji" naszego serwera, co wpływa na ogólną dostarczalność wiadomości. Jeśli po stronie odbiorcy problem z danym adresem zostanie rozwiązany, wtedy skontaktuj się z nami - usuniemy ten adres z listy odrzuconych.
Najczęściej chodzi o to, że odbiorca zamiast kliknąć unsubscribe w mailu kliknął "oznacz jako spam". Wtedy wszystkie kolejne maile z danego adresu email/IP są blokowane.
Podane konto nie istnieje.
Ten komunikat oznacza, że skrzynka odbiorcy jest źle skonfigurowana lub zablokowana. W takim przypadku skontaktuj się z właścicielem adresu, aby sprawdził konfigurację swojej skrzynki.
W tej sytuacji pod daną domeną podany adres nie istnieje. Serwer odbiorcy odpowiedział, że na jego serwerze nie ma takiej skrzynki (czyli np.: dla test@gmail.com serwer gmail.com istnieje, ale nie ma na nim skrzynki test)
Najczęstszą przyczyną tego błędu jest literówka lub użycie polskiego znaku w adresie.
Ten komunikat informuje, że domena odbiorcy jest obecnie zawieszona. Zdarza się tak, kiedy np. na serwerze odbiorczym adresata są prowadzone prace techniczne lub jeśli ich serwer jest przeciążony dużą liczbą wiadomości przychodzących.
W tym przypadku skrzynka odbiorcy jest przepełniona i nie może przyjąć więcej wiadomości.
Ten błąd oznacza, że serwer nadawcy nie był w stanie skontaktować się z serwerem odbiorcy.
Najczęściej zdarza się, że serwer odbiorcy nie istnieje lub jest czasowo niedostępny (na przykład gmial.com nie istnieje, bo jest literówka gmail.com)
Nie znaleziono serwera odbiorcy.
Ten komunikat oznacza, że serwer odbiorcy nie przyjął wiadomości.
Powody takiego zachowania mogą być różne, np. IP wysyłające może być na czarnej liście ogólnej lub pojedynczego serwera odbiorcy/skrzynki odbiorcy.
Może to również oznaczać, że skrzynka nadawcy jest źle skonfigurowana (przez co odbiorca odrzuca wiadomości, bo nie może potwierdzić, czy wysyła je uprawniona do tego osoba).
Pamiętaj jednak, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego warto przestrzegać pewnych zasad, które uchronią cię przed masowymi błędami w twojej kampanii oraz ostatecznie - przed blokadą wysyłki.
Oto najważniejsze z tych zasad:
Zawsze sprawdzaj poprawność listy adresowej przed wysyłką. To od ciebie a nie od programu do wysyłki zależy czy twoja lista odbiorców jest aktualna i pozbawiona błędów, chociażby w postaci literówek. Na rynku dostępnych jest kilka narzędzi, które ci w tym pomogą jak np (np. https://email-checker.net/)Pamiętaj, że nie dają one 100% pewności, dlatego czasem najlepiej rozwiać wątpliwości, rozmawiając bezpośrednio z klientem
kontroluj ograniczenia czasowe i ilościowe swojego serwera, a w przypadku ich wystąpienia podziel mailing na mniejsze paczki
unikaj pewnych znaków/zwrotów w treści mailingu (np. super, ekstra, wiele wykrzykników!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, znaki zapytania??????? - takie zwroty, znaki interpunkcyjne mogą sprawić, że mail zostanie uznany za spam). Zapoznaj się z naszym artykułem ….
ustaw rekordy SPF - zapewnisz sobie lepszą dostarczalność (instrukcje znajdziesz w artykule Lepsza dostarczalność maili - SPF i DKIM)
każdy z wymienionych problemów należy zgłosić swojemu dostawcy poczty wychodzącej