Jak budować identyfikację wizualną marki za pomocą Sugestera?

Sylwia Cerecka

Sylwia Cerecka, 2022-11-21

Zamknij oczy i pomyśl o wszystkich reklamach marek, jakie dziś widziałeś. Znana sieć fastfoodów, księgarnia, producent kawy. Co sprawia, że kojarzysz te firmy? Że widząc ich logo doskonale wiesz, czego się spodziewać?

Powiesz - reklama! Na pewno. A poza tym? Identyfikacja wizualna marki właśnie. 

Pewnie nie raz słyszałeś to hasło - identyfikacja wizualna marki -  i wiesz jak ważne jest w tworzeniu świadomości marki oraz wspieraniu zaufania klienta.

Nie będziemy się rozpisywać o identyfikacji wizualnej marki samej w sobie, bo piszą o tym lepsi od nas - np. tutaj.

Natomiast to my wiemy jak wzmocnić tę identyfikację, korzystając z systemu takiego jak Sugester i o tym będzie ten artykuł.

Tytułem wstępu powiemy to i owo czym jest w ogóle identyfikacja wizualna dla firmy i dlaczego jest tak ważna. A potem już tylko konkretne przykłady jak budować identyfikację wizualną marki przy pomocy Sugestera.

Zatem do dzieła!

 

Co to jest ta identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna to podstawowy element tworzenia wizerunku firmy, jej świadomości i tożsamości. Ma za zadanie wyróżnić markę spośród konkurencji i nadać jej cech, które będą tylko i wyłącznie z nią identyfikowane.

Czy identyfikacja wizualna to tylko logo i kilka kolorowych długopisów? Zdecydowanie nie. Współczesne podejście do tematu mówi o budowanie całego systemu identyfikacji wizualnej firmy - konkretnych zachowań i symboli, jakie stosuje marka, by być czytelną na rynku i wyróżniającą się spośród konkurencji. To procedury i oznaczenia graficzne, które w jasny sposób będą odnosić się do logotypu firmy oraz wyznawanych przez firmę wartości.


Jaki powinien być system identyfikacji wizualnej?

  • Powinien pasować do charakteru firmy
  • Być niepowtarzalny, rozpoznawalny i zapamiętywalny
  • Wywoływać pozytywne skojarzenia u odbiorcy
  • Być tożsamy z polityką firmy

Jakie są w takim razie elementy systemu identyfikacji wizualnej?

System składa się z elementów wizualnych i poza wizualnych. Elementy wizualne to:

  • Logo
  • Kolorystyka i typografia firmowa - czyli krój i wielkość czcionek
  • Wygląd materiałów firmowych, marketingowych, promocyjnych
  • Wygląd produktów i ich opakowań
  • Wygląd strony internetowej
  • Dress code pracowników, design siedziby firmy

Ktoś powie - mam firmowe logo, czy to nie wystarczy? Zdecydowanie nie. To kluczowy element pozycjonujący twoją markę w branży.

Oto jakie korzyści daje Twojej firmie identyfikacja wizualna:

  • pozwala na spójną komunikację marki, 
  • wyzwala określone uczucia i skojarzenia u odbiorcy,
  • wyróżnia Twoją markę na rynku, 
  • przyciąga potencjalnych klientów,
  • wzbudza zaufanie,
  • buduje lojalność wobec marki.

Spójna identyfikacja wizualna wpływa pozytywnie na odbiór marki i wzbudza zaufanie klienta. Potencjalny klient łatwiej rozpozna na rynku firmę, która ma opracowany spójny system identyfikacji wizualnej, a to powoduje, że chętniej sięgnie po produkty przez nią oferowane.

Teraz skoro już wiesz jak ważne jest budowanie tożsamości wizualnej marki, zobacz jak posiadając system Sugester możesz wzmocnić jeszcze swój wizerunek wśród klientów, i to bez dodatkowych kosztów.

 

1. Komunikacja mailowa

Spójna prezentacja marki na wszystkich etapach komunikacji z klientem jest bardzo ważna.

Kiedy klient otrzyma od Ciebie maila - niezależnie czy jest to potwierdzenie przyjęcia zlecenia, newsletter czy dokumenty z umową - powinien od razu rozpoznać że jest to mail od Ciebie i tylko od Ciebie.

Sugester pozwala na wzmocnienie identyfikacji wizualnej Twojej marki w korespondencji mailowej w 2 miejscach:

  • W stopce email
  • W szablonie maila

Stopka email

Stopka email to istotny element w komunikacji biznesowej. Dzięki niej Twój odbiorca wie z kim prowadzi rozmowę. Profesjonalnie stworzona wzbudza zainteresowanie marką i zaufanie do Ciebie jako reprezentanta tej marki.

W Sugesterze stworzysz dowolną stopkę w formacie HTML, która dopełni firmowego maila. Tworząc podpis maila w formie HTML, możesz dopasować wielkość obrazków, loga, rozmiar i krój czcionki oraz kolory zgodnie z identyfikacją wizualną Twojej marki. 

Co możesz zawrzeć w stopce, by zbudować tożsamość wizualną Twojej marki?

  • Krój i rozmiar czcionki jakiej używasz
  • Podkreślić część podpisu kolorem jaki występuje w twoim logo
  • Dodać firmowe logo
  • Dodać firmową grafikę
  • Dodać zdjęcie
  • Dodać Twoje firmowe hasło, z którego jesteś znany jako firma
  • Dodać informacje o nagrodach/konkursach w jakich wzięła udział ostatnio Twoja firma

 

Szablony email

Korzystając z szablonów email, możesz wypracować swój własny styl komunikacji z Twoim klientem. 

Szablon stworzony zgodnie z identyfikacją wizualną Twojej firmy wpłynie na rozpoznawalność Twojej marki i wyróżni go spośród konkurencyjnych maili w skrzynce odbiorcy. Dotyczy to zarówno pojedynczej wiadomości jak i newsletterów. Szablon możesz stworzyć w edytorze Sugestera tak jak przy standardowych wiadomościach email lub możesz skorzystać z formatu HTML, który zresztą polecamy.

Jak stworzyć szablon, który będzie współgrał z systemem identyfikacji wizualnej w Twojej firmie?

  • Umieść w nim spersonalizowaną, profesjonalnie stworzoną stopkę email, o której piszemy powyżej
  • W newsletterze użyj kroju czcionki Twojej marki
  • Dodaj logo swojej firmy
  • Dodaj grafiki charakterystyczne dla Twojej marki
  • Użyj kolorów marki (wykorzystaj je w czcionce lub tle)
  • Na końcu szablonu umieść treść/hasło nawiązujące do filozofii firmy 

widok szablonu maila z kampanii Sugestera

 

2. Formularze kontaktowe

Szybka dwustronna komunikacja pozwala zbudować przewagę w firmie. Formularze kontaktowe mogą usprawnić przepływ informacji, a dodatkowo pomogą zbudować profesjonalny wizerunek przedsiębiorstwa.

Firmowe kolory, czcionka, logo czy grafika - użyj ich, by wzmocnić rozpoznawalność twojej marki. Klient poczuje się też pewniej pozostawiając swoje dane firmie, która jest spójna i wzbudza zaufanie.

W Sugesterze każdy formularz kontaktowy, który umieścisz na swojej stronie możesz spersonalizować tak, by był integralny z wizerunkiem Twojej marki. 

Możesz skorzystać z biblioteki gotowych szablonów formularzy lub stworzyć samodzielnie  indywidualny formularz (tutaj znajdziesz podpowiedź jak go stworzyć krok po kroku).

Co możesz umieścić w formularzu?

  • Krój i rozmiar czcionki tożsamy z marką
  • Użyć kolorystyki marki w postaci tła formularza lub koloru pól oraz przycisków
  • Zamieścić logo marki
  • Dodać link do regulaminu/polityki prywatności
  • Zgoda na przetwarzanie danych

Przykład formularza kontaktowego na stronę z linkiem do regulaminu

 

3. Firmowe dokumenty - umowy, oferty, zlecenia

Umowy z klientami, oferty, zlecenia - każdy z tych dokumentów możesz nie tylko wygenerować za pomocą Sugestera, ale też przygotować go w taki sposób, by wizualnie współgrał z tożsamością wizualną Twojej marki.

Same dokumenty w Sugesterze są bardzo wygodne i mają szereg korzyści:

  • Pozwalają na korzystanie z tych samych wzorów dokumentów w całej firmie w kontakcie z klientem
  • Umożliwiają w krótkim czasie wygenerowanie profesjonalnej umowy, oferty czy koperty
  • Oszczędzają czas - Sugester na podstawie szablonu i zmiennych w nim zawartych uzupełnia automatycznie wszystkie niezbędne informacje


Szablon dokumentu stworzysz za pomocą edytora Sugestera w formacie HTML z użyciem dostępnych w systemie zmiennych. Więcej o generowaniu dokumentów znajdziesz tutaj.

Jakie elementy identyfikacji wizualnej możesz umieścić w dokumentach?

  • Logo firmy
  • Firmowe hasło
  • Firmowe grafiki charakterystyczne dla Twojej firmy
  • Jeśli masz jakiś charakterystyczny układ dokumentów w firmie możesz go odtworzyć w dokumencie za pomocą kodu CSS
  • Krój i rozmiar czcionki tożsamy z firmą
  • Kolorystyka


Szablon dokumentu umowy z logo firmy

 

4. Czat na stronie w kolorach Twojej firmy

O pozytywnym wpływie czatu w firmowej komunikacji powiedziano już wiele. Czat na stronie nie tylko pozwala na szybki i mniej formalny kontakt z Twoją firmą, ale też pomaga skrócić dystans między Tobą a klientem, wzmocnić zaufanie i lojalność względem marki.

Jednak samo osadzenie czatu na stronie to nie wszystko. Ważne, żeby był on wizualnie spójny z całą stroną www i wzbudzał pozytywne emocje w odwiedzającym.

Osiągniesz to, personalizując okienko czatu w Sugesterze. Możesz to zrobić za pomocą podstawowych elementów dostępnych w Konfiguracji czatu oraz używając kodu CSS.

Oto jakich zmian warto dokonać w czacie, by nawiązywał do identyfikacji wizualnej Twojej marki:

  • Wybierz kolor okienka. Domyślnie dostępnych jest 6 kolorów. Możesz jednak za pomocą CSS wpisać dokładnie taki kolor, jaki jest przypisany twojej marce. 
  • Wpisując info w okienku czatu możesz umieścić firmowe hasło zamiast standardowego zachęcenia do rozmowy
  • Spersonalizuj treść “zaczepki” oraz komunikat o niedostępności czatu - to w jaki sposób jest podana taka informacja to również budowanie marki
  • Jeśli masz firmowy blog/bazę wiedzy - umieść linki do nich w okienku
  • Jeśli masz firmową grafikę wgraj ją jako przyciągacz uwagi
  • Kolor, krój i rozmiar czcionki - zmień na tożsamy z marką

Okienko czatu ze zdjęciem

 

5. Raporty HTML

Jeśli zdarza Ci się generować cykliczne raporty dla klienta, możesz je wzbogacić np. o własne logo lub dodać kolory zgodne z wizerunkiem twojej marki. Dzięki temu ponownie zadbasz o rozpoznawalność Twojej marki i ujednolicisz komunikację.

W Sugesterze indywidualne raporty stworzysz za pomocą raportów HTML. Raport napiszesz w ten sam sposób co szablon dokumentu. Używając zmiennych dostępnych dla tego raportu, stworzysz statystyki, które możesz opatrzyć dodatkowo takimi elementami jak: logo, firmowa grafika, kolorystyka czy firmowe fonty.