tagi

Tagi w systemie CRM - jak z nich korzystać?

Sylwia Cerecka

Sylwia Cerecka, 2022-03-18

Tagi w systemie CRM

Zacznijmy klasycznie od definicji. Będzie krótko - tagi to słowa klucze, swoiste identyfikatory, które przypisywane do artykułu bądź posta grupują treści w nim zawarte tematycznie. Tagi pozwalają więc grupować, kategoryzować i sortować informacje. 

tagi w systemie CRM?

To takie same identyfikatory, które w prosty sposób można dodać do każdego klienta. Tagi umożliwiają i znacznie usprawniają segmentowanie, kategoryzowanie, wyszukiwanie, filtrowanie i sortowanie danych o podobnej tematyce. Jakie płyną z tego korzyści? -  lepsze wykorzystanie potencjału systemu CRM, większy porządek w bazie klientów, możliwość szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby klientów i obsługę klienta na dużo wyższym poziomie.

 

Jak tagować klientów w CRMie

W CRMie tagi wykorzystasz do przypisania ważnych informacji o kliencie, istotnych dla Twojej firmy.  Poniżej przedstawiamy kilka sprawdzonych sposobów na ich wprowadzenie.

Do czego wykorzystać tagi:

  • Do zapisywania lokalizacji klientów  np., mazowieckie, UK, Europa

  • Do określenia źródła pozyskania np., targi, promocja, polecenie itd

  • Do zapisania grupy wiekowej, płci

  • Do segmentowania klientów wg branży

  • Do grupowania klientów pod względem wielkości firmy np. jednoos. działalność, do 50, do 100

  • Do zapisania usługi/produktu z jakiego klient korzysta

  • Do zapisania informacji, w jaki sposób należy się kontaktować z klientem np.  e-mail, tel.

 

Wyższość tagu nad notatką i polem własnym

Być może zastanawiasz się czemu właściwie używać tagów, a nie np. notatek czy pól własnych w CRMie. Odpowiedź jest prosta - dzięki tagom możesz nadawać klientom konkretne etykiety, które są czytelne dla całego zespołu, łatwiej potem wyszukasz danego klienta, możesz filtrować klientów po kilku tagach jednocześnie, i wreszcie tagów użyjesz do stworzenia precyzyjnej listy odbiorców dla Twojej kampanii mailingowej. Dzięki tagom nie wyślesz przypadkowej wiadomości a dobrze zaplanowany mailing do konkretnej grupy odbiorców spełniającej określone warunki. 

A co z notatką? Możesz jej użyć, żeby zawrzeć obszerniejsze informacje, bardziej szczegółowe, które ułatwią na przyszłość obsługę klienta np. o ustalonym rabacie. Notatka nie przyda się jednak przy wyszukiwaniu czy kategoryzowaniu bazy. 

Z kolei pola własne lepiej zostawić na informacje bardziej spersonalizowane, charakterystyczne dla Twojej działalności.

 

Jak nie używać tagów

Czy tagów można używać błędnie? Owszem. Po pierwsze nie należy używać kilku tagów na określenie tej samej cechy np. mazowieckie, woj.mazowieckie, mazow. - wystarczy stworzyć w systemie jeden tag określający lokalizację, którego wszyscy będą używać. Dobrą praktyką jest, by stworzyć jedną listę, z której wszyscy będą korzystać lub by oddelegowana osoba w firmie zajmowała się dodawaniem/monitorowaniem powstałych tagów. Unikniesz wtedy tworzenia w systemie zdublowanych tagów.

Drugą kwestią jest zbyt wiele tagów. Tagi powinny lepiej organizować naszą bazę klientów, sprawić że będzie bardziej czytelna i przejrzysta. Nie osiągniemy tego, tworząc za każdym razem nowy tag. To spowoduje raczej chaos niż dobrą organizację. Tagi powinny być przemyślane i tworzone, by móc przypisać im większą liczbę klientów niż dwa-trzy rekordy. Dodatkowo jeśli  lista tagów jest długa i chaotyczna to użytkownicy też się gubią i zaczynają przypisywać tagi na chybił-trafił, co zupełnie mija się z celem ich wykorzystania.

 

Tagowanie w Sugesterze

W naszym systemie poszliśmy o krok dalej z tagami i dajemy naszym użytkownikom możliwość korzystania z nich nie tylko w przypadku klientów, ale także maili, zadań i rozmów voip. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia pracę, skraca czas wyszukiwania niezbędnych informacji oraz usprawnia proces obsługi klienta, a także umożliwia monitorowanie najczęściej poruszanych tematów w firmie. 

Za pomocą tagów znajdziesz wszystkie zadania z oznaczeniem “błąd” lub maile z etykietą “oferta”. Dokładniej przyjrzysz się też tematom rozmów w VOIP, gdyż do każdej rozmowy możesz dodać tag określający sprawę z jaką dzwonił klient.

 

Jeśli jeszcze nie korzystasz z tagów lub korzystasz w ograniczonej wersji, wypróbuj nasze wskazówki i poszerz możliwości swojego systemu CRM. Zaoszczędzisz sporo czasu i ułatwisz pracę sobie oraz swoim pracownikom.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tagowania w Sugesterze, zapraszamy do naszej bazy wiedzy do artykułu Tagi i ich zastosowanie w zbieraniu danych