Sylwia Cerecka, 2022-03-31
Wyjeżdżając w nieznane, zaopatrujemy się w mapy, lokalne przewodniki, włączamy gps - wszystko po te, by bezbłędnie dotrzeć w te miejsca, które po prostu trzeba zobaczyć.
A co robią serwisy, żeby boty wyszukiwarek dotarły do wszystkich najważniejszych stron, na których im zależy? Tworzą sitemapy.
Sitemap.xml to cyfrowa mapa, która zawiera wszystkie aktywne adresy URL Twojej strony internetowej. Może też zawierać mapę wszystkich plików graficznych, znajdujących się na stronie.
Wyszukiwarki takie jak Google, Yahoo czy Bing używają sitemap, żeby znaleźć różne strony w obrębie witryny internetowej. Sitemapy mówią botom Google, które strony w serwisie są ważne, kiedy strona była ostatnio aktualizowana, w jakim języku został utworzony wpis (hreflangi) oraz jaki jest priorytet podstrony w domenie. Mapy witryny używa się, by przekazać informacje na temat tego, jaki rodzaj treści zawiera strona, włączając w to także treści związane z newsami, grafikami lub video. Wyróżnić można:
Najszybszym sposobem na sprawdzenie (o ile plik nie jest ukryty) czy strona internetowa ma sitemap jest dopisanie w adresie URL domeny końcówki /sitemap.xml
Np. pomoc.sugester.pl/sitemap.xml
Plik sitemap.xml to plik tekstowy zawierający listę adresów URL. Sitemapy dostarczane są w formacie xml, który Google może szybko przeanalizować w celu znalezienia nowych adresów URL.
XML - Extensibel Markup Language - to język znaczników, który pozwala przedstawiać dane w taki sposób, żeby były one łatwe do odczytania zarówno dla ludzi, jak i maszyn.
Dla optymalnego działania sitemapy plik powinien być przygotowany zgodnie z pewnymi standardami:
Zawierać nie więcej niż 50k adresów URL
Być mniejszy niż 50 MB
Mieć kodowanie UTF-8
Być skompresowany w formacie .gz
Przykładowy plik sitemap będzie wyglądał podobnie do tego
Plik sitemap.xml można opublikować w dowolnym miejscu witryny. Najczęstszym rozwiązaniem jest jednak umieszczanie mapy witryny w głównym katalogu witryny.
Jak sama nazwa wskazuje Sitemapa to mapa i jest przeznaczona dla robotów indeksujących strony internetowe. Sitemapy pomagają wyszukiwarkom odkryć nowe strony, nawet jeśli nie są one podlinkowane na stronie głównej serwisu. Dzięki takim mapom boty wyszukiwarek znacznie lepiej sobie radzą z indeksowaniem poszczególnych elementów strony internetowej, i robią to szybciej.
Każda strona internetowa, która chce się pozycjonować w internecie, powinna mieć stworzoną sitemapę. Mapy są szczególnie ważne dla:
Sitemapy mogą się różnić, w zależności od potrzeb wyszukiwarki, ale z reguły ich podstawowy typ wystarczy, żeby strona poprawnie się wyświetlała w wynikach wyszukiwania.
Jeśli witryna jest poprawnie zbudowana, a treści w niej zawarte poprawnie połączone, roboty nie będą miały problemu ze znalezieniem poszczególnych adresów URL i zindeksowaniem ich. Może się jednak zdarzyć, że cały proces będzie trwał dłużej, a niektóre adresy będą pojawiały się z czasem lub będą pomijane z nieznanych powodów przez wyszukiwarki. W takim przypadku mapa witryny ułatwi botom znalezienie wszystkich adresów URL i poprawi wyniki indeksowania. Dzięki mapie nowe lub zmienione treści będą też łatwiej zidentyfikowane. Należy jednak pamiętać, że umieszczenie adresu URL w mapie nie jest jednoznaczne z zaindeksowaniem podstrony, jest to wyłącznie sugestia. Mimo wszystko jednak warto jest mieć mapę strony, ponieważ daje ona wiele korzyści witrynie.
Przy tworzeniu sitemapy warto skorzystać z kilku dobrych praktyk:
Mapę witryny można stworzyć ręcznie, natomiast w przypadku dużych serwisów najlepiej skorzystać z dostępnych programów, stron i wtyczek, które pozwolą stworzyć idealną sitemapę. W przypadku CMSów najprawdopodobniej mają one już wtyczkę, która umożliwia stworzenie sitemapy. Wystarczy poszukać informacji dotyczących generowania pliku sitemap.xl przez dany CMS. Np. w przypadku Wordpressa można skorzystać z wtyczek RankMath lub YoastSEO. Jeśli witryna nie jest oparta na CMSie, można skorzystać z rozwiązań w chmurze jak np. XML sitemap Generator czy xml-sitemaps.com
Ostatnim krokiem przy tworzeniu mapy witryny jest zgłoszenie pliku sitemap.xml do Google. Najprostszym sposobem jest zgłoszenie za pomocą Google Search Console. W zakładce Sitemaps można zgłosić wszystkie swoje mapy. Tutaj też można sprawdzać, co jakiś czas, kiedy ostatnio Google zajrzał do naszej mapy. Innym sposobem jest umieszczenie w pliku robots.txt dyrektywy: Sitemap: dowolnadomena.com/sitemap.xml
Sitemap.xml dla bazy wiedzy daje wyszukiwarkom informacje na temat wszystkich adresów do wszystkich postów publicznych znajdujących się w bazie wiedzy. Tutaj ważną informacją jest to, że mapa zawiera linki tylko do postów publicznych, czyli takich do których użytkownik ma dostęp bez konieczności zalogowania. Każda nowa baza wiedzy w obrębie jednego konta w Sugesterze będzie miała swoją oddzielną mapę witryny, ponieważ każda baza wiedzy jest pod osobnym linkiem. Oznacza to, że jeśli mamy stworzoną np. bazę wiedzy dla klientów, wewnętrzną bazę wiedzy dla pracowników i bazę wiedzy w języku angielskim, to każda z tych baz będzie miała swoją osobną mapę witryny dostępną po dodaniu do URL końcówki /sitemap.xml Poniżej przykłady dla polskiej i angielskiej wersji językowej bazy wiedzy dla klientów Sugestera Plik sitemap.xml dla polskiej bazy wiedzy dostępna pod linkiem pomoc.sugester.pl/sitemap.xml
Plik sitemap.xml dla angielskiej bazy wiedzy dostępna pod linkiem help.sugester.com/sitemap.xml
W mapie witryny dla bazy wiedzy zostały użyte tagi:
Tutaj podajemy jeszcze pomocny link: https://developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/build-sitemap?hl=pl