Sylwia Cerecka, 2024-04-26
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych zostało wprowadzone w 2018 roku przez Unię Europejską. Od tego czasu zapewnia obywatelom UE większą kontrolę nad ich danymi osobowymi, a podmioty przetwarzające obliguje do zwiększenia odpowiedzialności za te dane.
Od początku wprowadzenia dyrektywy Sugester umożliwia przedsiębiorcom wspieranie zmian wynikających z ustawy.
W tym artykule pokazujemy w jaki sposób nasz system CRM spełnia wymogi RODO.
Znajdziesz tu:
Bezpieczeństwo danych w systemach takich jak CRM to sprawa priorytetowa.
W Sugesterze oprócz podstawowych zabezpieczeń jak szyfrowanie danych, backup konta, monitorowanie zdarzeń czy certyfikat SSL przy własnej domenie, masz do dyspozycji funkcje, które pozwolą Ci wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia. Są to:
Więcej na temat bezpieczeństwa oraz dokładny opis wymienionych funkcji znajdziesz w osobnym artykule 6 sposobów na zabezpieczenie danych w Twoim systemie CRM
Zgody na przetwarzanie danych możesz zbierać i przechowywać w Sugesterze za pomocą naszych formularzy.
Wystarczy, że np. do formularza kontaktowego lub zapisu na newsletter dodasz checkbox “Zgoda na przetwarzanie danych”.
Jak to zrobić?
Informacje na temat udzielonych zgód znajdziesz na karcie klienta. A żeby łatwiej Ci było przeglądać, od których klientów otrzymałeś zgodę, a od których nie - w opcjach wyświetlania zaznacz, by pole ze zgodą wyświetlało się na liście klientów.
Jeśli Twój klient, który udzielił Ci kiedyś zgody np. na wysyłkę newslettera, zdecyduje, że jednak chce z tego zrezygnować to - w myśl zasad RODO - musisz mu dać możliwość tak samo łatwo się wypisać, jak się zapisał.
Jeśli korzystasz z mailingu w Sugesterze, masz ułatwione zadanie. Każda z kampanii mailingowych, która jest wysyłana przez nasz system, ma automatycznie dodawany link unsubscribe. Pozwala on klientowi w łatwy sposób wypisać się np z newslettera. Wystarczy, że kliknie w odpowiedni link w wiadomości.
Nasz link unsubscribe ma jeszcze jedną zaletę. Oprócz łatwego wypisania się z kampanii, klient ma również możliwość zapisania się na inną kampanię, która tematycznie bardziej go interesuje.
W jaki sposób? Podczas tworzenia list odbiorców skorzystaj z funkcji grupy list. Jeśli wysyłasz kampanię do listy odbiorców, która jest w grupie list, to odbiorca klikając w link unsubscribe zobaczy też inne listy w ramach tej grupy,na które może się zapisać.
Jeśli klient sam wybierze co go interesuje i jakie treści chcę otrzymywać, jest dużo większa szansa że pozytywnie zareaguje na twój kolejny mailing.
Dzięki temu, że korzystasz z systemu CRM i wszystkie dane na temat swoich klientów masz w jednej aplikacji, nie będziesz miał problemów z “oddaniem” danych swojemu klientowi, jeśli ten o to poprosi.
Używając eksportów w Sugesterze, możesz wyciągnąć z systemu dane i przekazać je klientowi w plikach xls i eml.
Dane jakie możesz wyeksportować z Sugestera to:
Jeśli podpisujesz z klientem umowy RODO w wersji elektronicznej lub nawet papierowej, to zawsze scan takiej umowy możesz zamieścić w CRMie.
W profilu klienta jest oddzielna sekcja Załączniki, gdzie możesz dodawać potrzebne Ci dokumenty.
Na początek dodaj pole własne, w którym będziesz przechowywać dane na temat podpisanej umowy. W ten sposób nie tylko uporządkujesz informacje, ale łatwiej ci będzie wyszukiwać klientów którzy np. tej umowy nie mają.
Na karcie klienta, w sekcji Dodatkowe pola, pojawi się nowy checkbox.
Za każdym razem kiedy załączasz do klienta plik z podpisaną umową, zaznacz też checkbox “Umowa”.
Jeśli widzisz słowo “Tak” na liście klientów, w kolumnie “Umowa” to oznacza, że checkbox jest zaznaczony a umowa podpisana. “Nie” - oznacza, że klient nie podpisał jeszcze umowy.
Jeśli wprowadzasz umowy w sposób, jaki opisaliśmy powyżej, możesz w każdej chwili w łatwy sposób wyszukać wszystkich klientów, którzy nie mają z Tobą podpisanej umowy i podjąć w tej kwestii dalsze działania.
Wyszukiwanie możesz zrobić na 2 sposoby:
Możesz przejść do wyszukiwania zaawansowanego w klientach, a następnie wpisać prosty warunek wyszukiwania
“Umowa” < 1
W wynikach wyszukiwania znajdziesz wszystkich klientów, którzy nie podpisali jeszcze umowy.
Ten sposób jest o tyle lepszy, że możesz takie wyszukiwanie zapisać jako filtr, a następnie na podstawie tego filtru stworzyć listę odbiorców, do których wyślesz mailing z przypomnieniem o konieczności podpisania umowy.
Zgodność systemu CRM z wymogami RODO jest kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa danych osobowych i spełnienia europejskich regulacji.
Wprowadzenie odpowiednich zabezpieczeń oraz procedur zgodnych z RODO pozwala firmom na skuteczne przetwarzanie danych klientów, zapobiegając ewentualnym naruszeniom przepisów prawa.