Sylwia Cerecka, 2024-01-04
Protokół SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) to protokół używany do przekazywania wiadomości email między serwerami pocztowymi za pośrednictwem internetu. Jest odpowiedzialny za wysyłanie, otrzymanie i kierowanie wiadomości email.
Wyobraź sobie, że chcesz wysłać list tradycyjną pocztą. Protokół SMTP jest jak kurier, który zabiera Twoją kopertę i dostarcza ją do skrzynki pocztowej drugiej osoby. W świecie internetu, Twój list to email, a protokół SMTP pomaga przekazać ten email od jednego serwera pocztowego do drugiego.
Twój mail może być wysłany za pomocą dowolnego klienta pocztowego, zainstalowanego na twoim komputerze (jak np. Outlook czy Thunderbird) lub dostępnego w przeglądarce internetowej (np. Gmail lub in.).
Protokół SMTP ma dość proste działanie - inicjuje dwustronne połączenie między serwerem SMTP nadawcy a serwerem SMTP odbiorcy. Wysyłający serwer SMTP przesyła komendy, na które odbierający serwer SMTP udziela odpowiedzi. Przy wysyłce pojedynczego maila są używane 3 komendy: - MAIL - nadawca maila, adres zwrotny itp. - RCPT - odbiorca maila (jeśli jest kilku odbiorców to komenda jest wywoływana kilka razy) - DATA - treść maila
Serwer wysyłający kontroluje proces dostarczania wiadomości e-mail aż do chwili, gdy zostanie ona odebrana lub odrzucona przez serwer odbiorcy. Jeśli wiadomość nie zostanie dostarczona, to dzięki SMTP otrzymamy tzw. “zwrotkę” z informacją, co było tego powodem.
Jeśli korzystasz w własnego SMTP w Sugesterze, przede wszystkim nie jesteś uzależniony od tego, czy jakiś nasz inny klient nie wyśle wiadomości, która zostanie uznana przez filtry antyspamowe za spam, przez co nasz serwer wpadnie gdzieś na czarną listę.
Poza tym nie musisz ustawiać dodatkowo rekordów SPF i DKIM tak jak w przypadku, kiedy wysyłasz maile przez zewnętrznych dostawców.
Zobacz też: Jak polepszyć dostarczalność maili, czyli o ustawieniach SPF i DKIM dla swojego serwera pocztowego
Sugester pozwala na podpięcie do konta własnego serwera SMTP. W ten sposób możesz zachować całkowitą kontrolę nad mailami w swojej firmie, korzystając jednocześnie ze wszystkich funkcjonalności naszego systemu.
Możesz ustawić dla swojego konta w Sugesterze własny serwer SMTP jako domyślny dla wszystkich skrzynek lub dla każdej skrzynki osobno.
My jednak zdecydowanie polecamy ustawienie własnej poczty SMTP dla każdej skrzynki oddzielnie. Dlaczego? Bo w ustawieniach smtp podajesz login do konkretnej skrzynki. Jeśli w ustawieniach ogólnych podasz dane do jednej skrzynki, to wszystkie inne skrzynki bez swoich ustawień SMTP na koncie przestaną działać, ponieważ nie będą się zgadzać dane logowania do nich.
Podczas konfiguracji własnego SMTP musisz podać: adres serwera SMTP, adres e‑mail, nazwę użytkownika, port oraz zaznaczyć dostawcę poczty.
Opcje do ustawień własnego SMTP znajdziesz, wchodząc w Ustawienia -> Konfiguracja poczty email i wybierając dla jakiej skrzynki chcesz ustawić SMTP (checkbox “używaj własnej poczty SMTP”).
Zajrzyj do naszej bazy wiedzy do wpisu Ustawienia SMTP, by zobaczyć konfigurację krok po kroku.
Jeśli Twojego dostawcy nie ma na liście w polu Dostawca poczty, wybierz opcję Inny dostawca i uzupełnij dane według poniższego przykładu (przykład konfiguracji dla serwera nazwa.pl)
Jeśli będziesz potrzebował pomocy w konfiguracji, zawsze możesz się do nas zgłosić.