Sylwia Cerecka, 2024-02-22
Większość firm umieszcza na swoich stronach formularze kontaktowe i na tym poprzestaje. Mało kto wie, że formularze to nie tylko skuteczny kanał kontaktu, ale też sposób na rozładowanie ruchu, spersonalizowaną sprzedaż czy polepszenie współpracy między działami w firmie.
Dlatego w tym artykuke pokażemy Ci 6 konkretnych przykładów, jak możesz wykorzystać formularze w swojej firmie.
Nie będziemy się rozpisywać jakie pola dodać, czy jak dostosować wygląd do wizerunku strony, bo mamy na to artykuły w bazie wiedzy - Przykłady formularzy i Tworzenie formularz.
Chcemy Ci pokazać w jakich sytuacjach korzystanie z formularzy się przydaje i jak w łatwy sposób możesz ustawić, by część działań wykonywała się sama. Przedstawimy Ci sposób na
To chyba najczęściej spotykany formularz na stronie www, dlatego nie będziemy mu poświęcać zbyt dużo uwagi. Jeśli na Twojej stronie widnieje formularz kontaktowy, to zapewne od dawna już wiesz że
I tu się na chwilę zatrzymajmy. Bo to, jak powinien wyglądać dobry formularz kontaktowy - krótki, z kilkoma polami takimi jak email, numer telefonu, treść - można łatwo znaleźć w internecie, przykładów jest sporo. Natomiast my chcemy Ci pokazać
Samo osadzenie formularza na stronie nie wystarczy. W Sugesterze na przykład masz możliwość tak ustawić formularz, by dane pozostawione przez odwiedzającego automatycznie zapisywały się w Twoim CRM jako nowy potencjalny klient. Jak to zrobić? Wystarczy włączyć mapowanie na klienta.
Co to właściwie oznacza? To, że jeśli odwiedzający Twoją stronę pozostawi chociażby email i swoje imię, to system automatycznie zapisze go na liście klientów w module CRM.
Ustawiając mapowanie na klienta, możesz dokładnie określić, które pole z formularza odpowiada jakim danym na karcie klienta. Możesz na przykład umieścić pole, które będzie odpowiadało polu Tag w CRM. Dzięki temu łatwo otagujesz wszystkich potencjalnych klientów.
Powiedzmy, że masz na stronie formularz z polem wyboru - “Wybierz temat kontaktu”. Dzięki mapowaniu możesz ustawić, by po uzupełnieniu tego pola, system dodawał tag “potencjalny klient z formularza” w CRM do nowo stworzonego klienta.
Nie dość, że nowe leady same się zapisują w CRM, to jeszcze możesz:
1. łatwo je wyszukać na liście klientów, korzystając z pola Tag
2. ustawić kontakt do obdzwonienia, tworząc nowe pole własne
Zobacz też: Zapomnij o zapominaniu! 4 skuteczne narzędzia w Sugesterze do pamiętania o kolejnym kontakcie z klientem
3. lub wysłać mailing.
Jeśli dostarczasz swoim klientom produkt lub usługę, na pewno liczysz się z tym, że klient może mieć dodatkowe pytanie, problemy z działaniem usługi lub może wykryć błąd.
Jak często zdarza się, że klient nie poda od razu wszystkich potrzebnych informacji i i tak musisz do niego ponownie napisać? Jak często zgłaszenia błędu przez telefon zajmuje dwa razy więcej czasu, bo nie zawsze klient i konsultant potrafią się od razu zrozumieć?
W każdym z tych, jak i wielu innych przypadków najlepszym, a zarazem bardzo prostym rozwiązaniem może okazać się przygotowanie prostego formularza do zgłaszania błędu lub zapytań technicznych, który umieścisz na swojej stronie zaraz obok formularza do kontaktu.
Jeśli dobrze przemyślisz pola, jakie dodasz do formularza, jesteś w stanie znacznie skrócić czas obsługi zgłoszeń technicznych, ponieważ:
Jeśli interesuje Cię automatyczne tworzenie zadania z wyników formularzy, wykorzystasz do tego znów mapowanie - ale tym razem na zadanie.
Podobnie jak w przypadku mapowania na klienta, ustawiasz które pola z formularza odpowiadają konkretnym danym w zadaniu. Dzięki temu system wyręczy Cię w tworzeniu zadania od podstaw.
Oprócz pól takich jak temat i treść zgłoszenia możesz umieścić w formularzu pola, w których klient określi priorytet swojego zgłoszenia, rodzaj (błąd, usprawnienie, sugestia itd) a nawet projekt, do którego żądanie powinno trafić.
Dodatkowo jeśli umieścisz w takim formularzu pole “nazwa firmy” i zmapujesz je na “id klienta”, to zadanie automatycznie zostanie podpięte do danego klienta.
W jaki sposób informujesz klientów o nowościach, rabatach czy dodatkowych ofertach? Jeśli robisz to okazjonalnie warto zabrać się za to systematycznie i przede wszystkim na szerszą skalę.
Najlepszym sposobem będzie newsletter. A żeby wysłać newsletter trzeba mieć grupę odbiorców. Możesz oczywiscie wysyłać newsletter tylko do swoich klientów, ale to ograniczona grupa docelowa.
Zamiast tego możesz wrzucić dodatkowy formularz na stronę - zapis na newsletter i zbierać nowe kontakty.
Dodając na swojej stronie formularz do zapisu na newsletter:
1. Formularz powinien być krotki i zawierać 2-3 pola do uzupełnienia (imię, adres email)
2. Przycisk “zapisz” może zawierać dowolny inny krótki tekst, który według ciebie zaangażuje odwiedzającego i zachęci go do pozostawienia swojego maila (odbierz ebooka, biorę rabat, chcę dostawać newsy itd)
3. Umieść checkbox odnoszący się do regulaminu, zasad korzystania z newslettera czy odbioru rabatu
4. Zadbaj, by formularz współgrał kolorystycznie z Twoją marką i by zapadał w pamięć
Jeśli prowadzisz na przykład sklep internetowy, możesz za pomocą formularzy usprawnić proces zgłaszania reklamacji.
Formularz reklamacyjny daje klientom możliwość zgłaszania problemów, uwag, pytań czy skarg w sposób uporządkowany i łatwy do monitorowania. Ty jako właściciel, udostępniając taki formularz pokazujesz, że dbasz o swoich klientów i jesteś gotowy reagować na ich potrzeby oraz wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom.
Tworzenie formularza reklamacyjnego nie różni się niczym od poprzednich formularzy. Ważne, żeby znalazły się w nim wszystkie pola, które klient musi uzupełnić, by reklamacja została przyjęta.
Zwróć uwagę, by w Twoim formularzu znalazły się:
Innym sposobem na wykorzystanie formularzy jest stworzenie formatki do zapisu na testy, szkolenia, webinary itd. Jeśli zrobisz to przez formularze, masz wszystkich chętnych pod ręką, w jednym miejscu. Warto do takiego formularza przekierowywać z innych kanałów kontaktu. Dzięki temu masz zachowany porządek w zgłoszeniach.
Dodatkowo możesz na bieżąco monitorować jak dużo osób zapisało się na twoje szkolenie i co z oferty cieszy się największą popularnością. Wystarczy, że zajrzysz do tabeli wyników.
W tabeli możesz też posortować dane rosnąco lub malejąco według kolumny, z której wyniki najbardziej Cię interesują.
Jeśli chcesz, żeby Twój działtechniczny dostawał od Ciebie zadania, które będą szczegółowo opisywały problem i dawały wyczerpujące przykłady, możesz do obsługi zadań również użyć formularzy w Sugesterze.
W jaki sposób?
1. Zastanów się jakich pól brakuje Ci przy opisie zadania. Najlepiej jeśli porozmawiasz z osobami z działu technicznego - jakich danych im najczęściej brakuje, o co muszą zwykle dopytywać
2. Stwórz formularz i zmapuj go na zadanie. Wtedy kosultant wypełnia formatkę, a dział techniczny od razu dostaje gotowe zadanie. Tworząc formularz możesz zaznaczyć, które pola są obowiązkowe do uzupełnienia. Bez nich system nie pozwoli zapisać formularza.
3. Link do takiej formatki możesz umieścić w zakładce Skróty, dzięki czemu jest łatwodostępna dla każdego pracownika
Takie zgłaszanie błędów wewnątrz firmy ma swoje zalety, ponieważ:
Być może to proste rozwiązanie ułatwi współpracę na linii helpdesk - dział techniczny w Twojej firmie?
W tym poście pokazaliśmy kilka najlepszych naszym zdaniem sposobów na wykorzystanie formularzy na stronę. Tak naprawdę formularz możesz stworzyć zawsze wtedy, kiedy potrzebujesz zbierać konkretne dane i zapisywać je w CRM. Dzięki temu, że możesz tworzyć dowolną liczbę pól z dowolnymi tematami, to nic Cię nie ogranicza.
Dodatkowo, zebrane dane jesteś w stanie dalej przetwarzać, bo moduły w Sugesterze są ze sobą zintegrowane, dzięki czemu łatwo wyślesz mail, stworzysz zapytanie czy zaplanujesz wysyłkę mailingu.