Formularz na stronę

6 ciekawych sposobów na wykorzystanie formularzy

Sylwia Cerecka

Sylwia Cerecka, 2024-02-22

Większość firm umieszcza na swoich stronach formularze kontaktowe i na tym poprzestaje. Mało kto wie, że formularze to nie tylko skuteczny kanał kontaktu, ale też sposób na rozładowanie ruchu, spersonalizowaną sprzedaż czy polepszenie współpracy między działami w firmie.

Dlatego w tym artykuke pokażemy Ci 6 konkretnych przykładów, jak możesz wykorzystać formularze w swojej firmie.

Nie będziemy się rozpisywać jakie pola dodać, czy jak dostosować wygląd do wizerunku strony, bo mamy na to artykuły w bazie wiedzy - Przykłady formularzy i Tworzenie formularz

Chcemy Ci pokazać w jakich sytuacjach korzystanie z formularzy się przydaje i jak w łatwy sposób możesz ustawić, by część działań wykonywała się sama. Przedstawimy Ci sposób na

  1. formularz kontaktowy
  2. formularz zgłoszenia błędu/pytanie techn
  3. zapis na newsletter/ebook
  4. formularz reklamacyjny
  5. formularz zapisu na szkolenie
  6. wewnętrzną formatkę do zgłaszania błędów

 

Formularz kontaktowy

To chyba najczęściej spotykany formularz na stronie www, dlatego nie będziemy mu poświęcać zbyt dużo uwagi. Jeśli na Twojej stronie widnieje formularz kontaktowy, to zapewne od dawna już wiesz że 

  • dzięki niemu masz dodatkowy kanał kontaktu z klientem
  • z jego pomocą rozładowujesz ruch z infolinii czy maili
  • zbierasz nowe leady, nawet poza godzinami pracy biura.

I tu się na chwilę zatrzymajmy. Bo to, jak powinien wyglądać dobry formularz kontaktowy - krótki, z kilkoma polami takimi jak email, numer telefonu, treść - można łatwo znaleźć w internecie, przykładów jest sporo. Natomiast my chcemy Ci pokazać

 

Jak wykorzystać formularz kontaktowy do zbierania nowych leadów?

Samo osadzenie formularza na stronie nie wystarczy. W Sugesterze na przykład masz możliwość tak ustawić formularz, by dane pozostawione przez odwiedzającego automatycznie zapisywały się w Twoim CRM jako nowy potencjalny klient. Jak to zrobić? Wystarczy włączyć mapowanie na klienta.

 

Czym jest mapowanie?

Co to właściwie oznacza? To, że jeśli odwiedzający Twoją stronę pozostawi chociażby email i swoje imię, to system automatycznie zapisze go na liście klientów w module CRM. 

Ustawiając mapowanie na klienta, możesz dokładnie określić, które pole z formularza odpowiada jakim danym na karcie klienta. Możesz na przykład umieścić pole, które będzie odpowiadało polu Tag w CRM. Dzięki temu łatwo otagujesz wszystkich potencjalnych klientów.

Powiedzmy, że masz na stronie formularz z polem wyboru - “Wybierz temat kontaktu”. Dzięki mapowaniu możesz ustawić, by po uzupełnieniu tego pola, system dodawał tag “potencjalny klient z formularza” w CRM do nowo stworzonego klienta.

Nie dość, że nowe leady same się zapisują w CRM, to jeszcze możesz:

1. łatwo je wyszukać na liście klientów, korzystając z pola Tag

 

wyszukiwanie na liście klientów po tagu

 

2. ustawić kontakt do obdzwonienia, tworząc nowe pole własne

 

kolumna kolejny kontakt na liście klientów

 


Zobacz też: Zapomnij o  zapominaniu! 4 skuteczne narzędzia w Sugesterze do pamiętania o kolejnym kontakcie z klientem


 

3. lub wysłać mailing.


 

Formularz zgłoszenia błędu/pytanie techniczne 

Jeśli dostarczasz swoim klientom produkt lub usługę, na pewno liczysz się z tym, że klient może mieć dodatkowe pytanie, problemy z działaniem usługi lub może wykryć błąd.

Jak często zdarza się, że klient nie poda od razu wszystkich potrzebnych informacji i i tak musisz do niego ponownie napisać? Jak często zgłaszenia błędu przez telefon zajmuje dwa razy więcej czasu, bo nie zawsze klient i konsultant potrafią się od razu zrozumieć?

W każdym z tych, jak i wielu innych przypadków najlepszym, a zarazem bardzo prostym rozwiązaniem może okazać się przygotowanie prostego formularza do zgłaszania błędu lub zapytań technicznych, który umieścisz na swojej stronie zaraz obok formularza do kontaktu.

 

Formularz do zgłaszania błędu

 

Jeśli dobrze przemyślisz pola, jakie dodasz do formularza, jesteś w stanie znacznie skrócić czas obsługi zgłoszeń technicznych, ponieważ:

  • klient w łatwy i szybki dla niego sposób może zgłosić swój problem, w dodatku w dogodnym dla niego czacie,
  • dostajesz precyzyjnie określony problem, odpowiednio skategoryzowany, z przykładami i załącznikami,
  • gotowy wynik formularza możesz przykleić od razu do zadania lub możesz iść o krok dalej i ustawić, by zadanie tworzyło się samo po uzupełnieniu formularza,
  • jeśli dodasz przemyślany komunikat, który klient zobaczy po wypełnieniu formularza z informacją co się stało z jego zgłoszeniem i kiedy może liczyć na rozwiązanie, ograniczysz liczbę zapytania od klientów “co sie dzieje z moim zgłoszeniem?”.

Jeśli interesuje Cię automatyczne tworzenie zadania z wyników formularzy, wykorzystasz do tego znów mapowanie - ale tym razem na zadanie

Podobnie jak w przypadku mapowania na klienta, ustawiasz które pola z formularza odpowiadają konkretnym danym w zadaniu. Dzięki temu system wyręczy Cię w tworzeniu zadania od podstaw.

Oprócz pól takich jak temat i treść zgłoszenia możesz umieścić w formularzu pola, w których klient określi priorytet swojego zgłoszenia, rodzaj (błąd, usprawnienie, sugestia itd) a nawet projekt, do którego żądanie powinno trafić.

Dodatkowo jeśli umieścisz w takim formularzu pole “nazwa firmy” i zmapujesz je na “id klienta”, to zadanie automatycznie zostanie podpięte do danego klienta.

 

mapowanie na zadanie - pole nazwa firmy

 

Wskazówka
1.Jeśli w trakcie rozwiązywania zgłoszenia lub po jego zakończeniu wysyłasz do klienta mail z informacją zwrotną to musisz stworzyć nową wiadomość. Z zadania nie wyślesz maila. Dlatego jeśli chcesz łatwo odpisywać na zgłoszenia techniczne z formularza, nie korzystaj z mapowania. Wtedy zgłoszenie będzie przychodzić jako zwykły mail, na który możesz odpowiedzieć jednym kliknięciem. 
2. Zgłoszenia techniczne możesz kierować od razu do konkretnego pracownika lub działu. Wystarczy że w ustawieniach formularza uzupełnisz pole Dział lub stworzysz filtr uniwersalny, w którym przekierujesz wszystkie zgłoszenia z formularza na skrzynkę konkretnego pracownika.
3. Żeby zachować jeszcze wiekszy porzadek wśród zgłoszeń, możesz dla zgłoszeń z formularza stworzyć w inboxie osobny folder. Dzięki temu wszystkie zgłoszenia techniczne masz pod ręką w jednym miejscu 


 

Formularz do zapisu na newsletter/ebooka

W jaki sposób informujesz klientów o nowościach, rabatach czy dodatkowych ofertach? Jeśli robisz to okazjonalnie warto zabrać się za to systematycznie i przede wszystkim na szerszą skalę.

Najlepszym sposobem będzie newsletter. A żeby wysłać newsletter trzeba mieć grupę odbiorców. Możesz oczywiscie wysyłać newsletter tylko do swoich klientów, ale to ograniczona grupa docelowa.

Zamiast tego możesz wrzucić dodatkowy formularz na stronę - zapis na newsletter i zbierać nowe kontakty.

Dodając na swojej stronie formularz do zapisu na newsletter:

  • zbierasz adresy e-mail od osób odwiedzających Twoją stronę, co umożliwia ci budowanie bazy kontaktowej i komunikację z potencjalnymi klientami,
  • budujesz listę subskrybentów do Twojego newslettera, dzięki czemu możesz regularnie wysyłać informacje o produktach, promocjach, wydarzeniach itp.,
  • zwiększasz zaangażowanie swoich klientów, gdyż jesteś z nimi w stałym kontakcie, dbając by otrzymywali od Ciebie wartościowe informacje,
  • promujesz nowości i oferty, dzięki czemu zwiększasz swoje szanse na sprzedaż,
  • mając listę subskrybentów, możesz prowadzić działania marketingowe ukierunkowane na konwersję subskrybentów w klientów przez dostarczanie im spersonalizowanych ofert.

 

Jak powinien wyglądać Twój formularz do zapisu na newsletter?

1. Formularz powinien być krotki i zawierać 2-3 pola do uzupełnienia (imię, adres email)

2. Przycisk “zapisz” może zawierać dowolny inny krótki tekst, który według ciebie zaangażuje odwiedzającego i zachęci go do pozostawienia swojego maila (odbierz ebooka, biorę rabat, chcę dostawać newsy itd)

3. Umieść checkbox odnoszący się do regulaminu, zasad korzystania z newslettera czy odbioru rabatu

4. Zadbaj, by formularz współgrał kolorystycznie z Twoją marką i by zapadał w pamięć

 

formularz do newslettera

 

Wskazówka
1. Jeśli chcesz wysyłać z Sugestera newsletter do subskrybentów, których zdobędziesz z formularza użyj w konfiguracji formularza mapowania na klienta, żeby każdy pozostawiony kontakt zapisał się w CRM
2. Dodaj pole typu radio - "Zgoda na przetwarzanie danych" i zmapuj je na pole Tag.
3. Stwórz w module Emailing listę odbiorców na podstawie tagu “zgoda na przetwarzanie”. Lista będzie dynamiczna także za każdym razem kiedy nowy klient zapisze się na newsletter, jego adres email zostanie automatycznie dodany do listy subskrybentów


 

Formularz reklamacyjny

Jeśli prowadzisz na przykład sklep internetowy, możesz za pomocą formularzy usprawnić proces zgłaszania reklamacji. 

Formularz reklamacyjny daje klientom możliwość zgłaszania problemów, uwag, pytań czy skarg w sposób uporządkowany i łatwy do monitorowania. Ty jako właściciel, udostępniając taki formularz pokazujesz, że dbasz o swoich klientów i jesteś gotowy reagować na ich potrzeby oraz wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom.

 

Formularz reklamacyjny

 

Tworzenie formularza reklamacyjnego nie różni się niczym od poprzednich formularzy. Ważne, żeby znalazły się w nim wszystkie pola, które klient musi uzupełnić, by reklamacja została przyjęta. 

Zwróć uwagę, by w Twoim formularzu znalazły się:

  • pole z adresem email, dzięki któremu skontaktujesz się w razie czego z klientem. Najlepiej jeśli zaznaczysz, by to pole było obowiązkowe i włączysz walidację. Dzięki niej system będzie sprawdzał poprawność wpisanego adresu email i w razie czego wyswietli błąd,
  • dodaj pole wyboru, w którym podasz powód reklamacji. Dla klienta będzie to ułatwienie,
  • dodaj pole załączniki, gdzie klient będzie mógł dodać zdjęcia, screeny, umowę itd,
  • dodaj checkbox odnośnie zapoznania się z regulaminem.

 

Wskazówka
1. W przypadku formularza reklamacyjnego polecamy nie korzystać z mapowania. W tej sytuacji najlepiej jeśli wyniki formularza będą przychodziły jako zwykły mail. Dzięki temu w razie potrzeby szybko wyślesz odpowiedz do klienta
2. Link do formularza reklamacyjnego możesz wysyłać z Sugestera również mailem. Aby pobrać link wystarczy że wejdziesz w wybrany formularz i klikniesz niebieski przycisk “wyślij”. Zobaczysz okno do tworzenia maila z wklejonym już w treść wiadomości linkiem
 
wysyłanie linku do formularza

 

Formularz do zapisu na testy/szkolenia

Innym sposobem na wykorzystanie formularzy jest stworzenie formatki do zapisu na testy, szkolenia, webinary itd. Jeśli zrobisz to przez formularze, masz wszystkich chętnych pod ręką, w jednym miejscu. Warto do takiego formularza przekierowywać z innych kanałów kontaktu. Dzięki temu masz zachowany porządek w zgłoszeniach.

Dodatkowo możesz na bieżąco monitorować jak dużo osób zapisało się na twoje szkolenie i co z oferty cieszy się największą popularnością. Wystarczy, że zajrzysz do tabeli wyników.

W tabeli możesz też posortować dane rosnąco lub malejąco według kolumny, z której wyniki najbardziej Cię interesują.

 

Formularz do zapisu na testy

 

Wskazówka
1. Stwórz osobny folder i utwórz filtr, by wszystkie zapisy z formularza wpadały do tego folderu. Folder możesz przypisać do konkretnego pracownika lub grupy pracowników, którzy zajmują się sprzedażą szkoleń
2. Przygotuj treść maila, który będzie wysyłany do każdego, kto zapisał się na szkolenie lub testy. Nie ograniczaj się jedynie do podziękowań za zainteresowanie ofertą. Napisz krótką instrukcję co klient powinien dalej zrobić lub czego i kiedy się spodziewać. Jeśli masz bazę wiedzy lub prowadzisz bloga, gdzie zamieściłeś dodatkowe informacje na temat szkoleń, wyszczególnij to w wiadomości. W konfiguracji formularza masz na to dodatkowe pole. Wystarczy, że zaznaczysz checkbox Wysyłaj wiadomość potwierdzenia na adres email wprowadzony w formularzu.
 
mail po wypełnieniu formularza
 
3. Polecamy, żeby Twój mail był w formacie html. Dzięki temu stworzysz ładny wizualnie szablon nawiązujący do Twojej marki. Wyszczególnisz wszystkie linki i dodasz przyciski CTA oraz zapadającą w pamięć grafikę

 

Wewnętrzna formatka do zgłaszania błędów

Jeśli chcesz, żeby Twój działtechniczny dostawał od Ciebie zadania, które będą szczegółowo opisywały problem i dawały wyczerpujące przykłady, możesz do obsługi zadań również użyć formularzy w Sugesterze.

W jaki sposób?

1. Zastanów się jakich pól brakuje Ci przy opisie zadania. Najlepiej jeśli porozmawiasz z osobami z działu technicznego - jakich danych im najczęściej brakuje, o co muszą zwykle dopytywać

2. Stwórz formularz i zmapuj go na zadanie. Wtedy kosultant wypełnia formatkę, a dział techniczny od razu dostaje gotowe zadanie. Tworząc formularz możesz zaznaczyć, które pola są obowiązkowe do uzupełnienia. Bez nich system nie pozwoli zapisać formularza.

3. Link do takiej formatki możesz umieścić w zakładce Skróty, dzięki czemu jest łatwodostępna dla każdego pracownika

 

rozszerzenie zakładki skróty

 

Takie zgłaszanie błędów wewnątrz firmy ma swoje zalety, ponieważ:

  • konsultant musi dokładnie uzupełnić formularz
  • dział techniczny dostaje wyczerpujący opis problemu
  • osoba nadzorująca zarówno w wynikach formularzy jak i w zadaniach może sprawdzić, jakie tematy pojawiają się najczęściej.

Być może to proste rozwiązanie ułatwi współpracę na linii helpdesk - dział techniczny w Twojej firmie?

 

wewnętrzna formatka do zgłaszania błędu

 

W tym poście pokazaliśmy kilka najlepszych naszym zdaniem sposobów na wykorzystanie formularzy na stronę. Tak naprawdę formularz możesz stworzyć zawsze wtedy, kiedy potrzebujesz zbierać konkretne dane i zapisywać je w CRM. Dzięki temu, że możesz tworzyć dowolną liczbę pól z dowolnymi tematami, to nic Cię nie ogranicza.

Dodatkowo, zebrane dane jesteś w stanie dalej przetwarzać, bo moduły w Sugesterze są ze sobą zintegrowane, dzięki czemu łatwo wyślesz mail, stworzysz zapytanie czy zaplanujesz wysyłkę mailingu.