Sylwia Cerecka, 2023-10-12
Zacznijmy od tego, że Sugester nie jest systemem CRM stricte sprzedażowym. Ale nie rezygnuj z dalszego czytania, bo dużo stracisz:)
Chcemy Ci pokazać, że mimo wszystko to świetne narzędzie do obsługi procesu sprzedażowego. Wszystko za sprawą użytecznych funkcji, integracji między modułami, dostępnym w aplikacji raportom oraz naprawdę rozbudowanemu wyszukiwaniu.
W tym artykule znajdziesz:
Gotowy? W takim razie zaczynamy!
Zacznijmy od tego, że dla procesu sprzedażowego w Sugesterze najważniejsze są 2 moduły - Klienci i Interesy.
W zakładce Klienci budujemy bazę swoich potencjalnych oraz obecnych klientów i skupiamy się na budowaniu trwałych relacji z nimi.
Natomiast Interesy służą do planowania całego procesu sprzedażowego - od momentu pozyskania kontaktu, czyli tak zwanego leada, po realizację sprzedaży.
Aby prowadzenie działań sprzedażowych miało sens, każda szansa sprzedaży powinna być zapisana w CRMie i przechodzić po kolei wszystkie etapy sprzedaży, by łatwiej było analizować jej rezultaty.
Etapy sprzedaży określamy w Sugesterze za pomocą statusów interesów i to od nich należy zacząć budowanie procesu.
Statusy interesów mogą być takie same jak statusy klientów lub określone indywidualnie, tylko dla interesów. Zdecydowanie polecamy ten drugi sposób.
Statusy powinny dokładnie odzwierciedlać proces sprzedażowy w Twojej firmie. Dzięki nim wszystko odbywa się w określonej kolejności, bez “przeskakiwania” ważnych etapów, które mają ostatecznie wpływ na wynik końcowy sprzedaży.
Jeśli działania Twoich sprzedawców wyglądają na przykład tak: kontakt-> wysłanie oferty ->negocjacje-> sprzedaż to dokładnie tak powinny się nazywać Twoje statusy interesów w Sugesterze.
Gdzie ustawiasz statusy?
W tym miejscu możesz dodawać nazwy interesów, oznaczać je kolorami (co ułatwia monitorowanie sprzedaży "na pierwszy rzut oka" ) lub ustawiać ich kolejność.
Jeśli Twoja sprzedaż opiera się o kilka różnych kanałów, możesz je wszystkie monitorować w Sugesterze. Wykorzystasz do tego funkcje pipeline. Dzięki niej jesteś w stanie jasno określić poszczególne kroki sprzedaży w Twojej firmie i ocenić realne szanse sprzedaży.
Powiedzmy, że prowadzisz sklep online, ale Twoje produkty sprzedają też partnerzy. Aby móc łatwo sprawdzić, jakie wyniki generuje każdy z tych kanałów sprzedażowych, skorzystaj z pipeline w Sugesterze.
Jak dodać pipeline?
Żeby wszystko zadziałało jak trzeba, musisz zrobić 2 rzeczy;
Teraz, wybierając odpowiedni pipeline na liście interesów, zobaczysz dokładnie ile szans sprzedaży jest na danym etapie, ile jest rezygnacji, jakie są przewidywane dochody. Ale o tym dokładniej nieco później, w rozdziale o monitorowaniu sprzedaży w Sugesterze.
Teraz kiedy masz określone statusy, wejdź na listę interesów i każdemu przypisz odpowiedni status, w zależności od tego, na jakim etapie rozmów jesteś z klientem.
Jeśli dopiero zaczynasz, możesz wszystkie interesy od razu ustawić na początkowym statusie np. Kontakt. Zrób to jednym kliknięciem, zaznaczając checkbox nad listą i wybierając z górnej belki odpowiedni status (tego typu masowych akcji możesz używać nie tylko przy zmianie statusu, ale też przypisując interes do osoby odpowiedzialnej, klienta, działu, kategorii itd).
Kiedy wszystkie Twoje szanse sprzedaży mają ustawione odpowiednie statusy, możesz zacząć działać. Pamiętaj tylko, żeby obowiązkowo za każdym razem kiedy przechodzisz do kolejnego etapu, zmienić status w interesie.
Aby to zrobić po prostu rozwiń strzałkę przy nazwie interesu i wybierz kolejny interes z listy.
Jeśli potrzebujesz zaznaczyć, kto jest opiekunem interesu, użyj do tego pola Osoba odpowiedzialna. Każda szansa sprzedaży może mieć 1 osobę odpowiedzialną.
Jeśli w Twojej firmie sprzedawcy sami dodają nowe kontakty do CRM to system od razu przypisze stworzony interes do osoby, która go dodała. W ten sposób, na późniejszym etapie, łatwiej jest monitorować postępy poszczególnych sprzedawców.
Planowanie w procesie sprzedaży jest bardzo istotne. Dlatego w Sugesterze masz do dyspozycji kilka różnych narzędzi
1. Umów się na ponowny kontakt z klientem
Nie ma nic gorszego niż zdobyć kontakt i o nim zapomnieć. Żeby uniknąć podobnych sytuacji możesz stworzyć dla Twoich interesów pole własne typu data o nazwie "kolejny kontakt" i sukcesywnie po rozmowie z klientem uzupełniać je terminem następnej rozmowy. Dzięki temu w każdej chwili możesz wyfiltrować wszystkie interesy z kontaktem np. za 2 dni (jak dokładnie ustawić filtry pokażemy w rozdziale o monitorowaniu sprzedaży).
Możesz też zrobić jeszcze jedną ważna rzecz - ustawić automatyczne przypomnienie. System w wybranym dniu przypomni Ci, z którym klientem masz się skontaktować (jak to zrobić opisujemy w tym wpisie).
2. Zapisuj spotkania w kalendarzu
Ze względu na wygodę w planowaniu działań sprzedażowych, szczególnie tych w terenie, Sugester udostępnia prosty kalendarz interesów, w którym możesz zapisać każde umówione spotkanie z klientem. Jeśli sprzedawców jest więcej każdy z nich może mieć wgląd jedynie w swój kalendarz. Wszystko zależy od Twoich preferencji. Wszelkie ograniczenia widoków w Sugesterze zrobisz za pomocą działów
3. Twórz zadania powiązane z interesami
Żeby o niczym nie zapomnieć podczas dopinania sprzedaży, każde działanie, które musisz wykonać możesz zapisać jako zadanie w Sugesterze. Dodatkowo masz możliwość korzystania z szablonów zadań. Jeśli każda sprzedaż wiąże się u Ciebie z powtarzalnymi działaniami, możesz tworzyć nowe zadania na podstawie już stworzonych szablonów.
Zadania w interesach możesz wykorzystać do:
Dużym ułatwieniem podczas obsługi interesów w Sugesterze jest integracja z modułem poczty i możliwość wysyłki maili. Możesz wysłać mail z ofertą, follow up lub dowolną inną wiadomość. Korzystając z szablonów maili dodatkowo oszczędzasz czas. Każdy wysłany do klienta mail zapisuję się na jego karcie w CRM.
Dzięki temu wystarczy jeden rzut okiem na kartę, by wiedzieć kiedy i czego dotyczyła ostatnia korespondencja.
Przy okazji wysyłki maila mamy tu jeszcze jedną fajną opcję. Mowa o funkcji Wyślij i przypomnij. Możesz jej użyć, żeby się przypomnieć klientowi kilka dni po wysłaniu oferty. Zasada jest prosta - podczas wysyłki maila klikasz Wyślij i przypomnij, a następnie wybierasz termin przypomnienia. W wybranym dniu Sugester wrzuci do Twojego inboxu tę wiadomość i w ten sposób przypomni Ci o ponownym kontakcie.
Teraz kiedy jesteś już w samym środku sprzedaży w Sugesterze, poznaj jedną prostą metodę, która znacznie usprawni obsługę procesu sprzedażowego w Twojej firmie. Mowa o tablicy kanban.
W Sugesterze na liście interesów jednym z dostępnych widoków jest właśnie kanban.
Korzystając z tablicy kanban w zarządzaniu sprzedażą możesz:
Żeby przełączyć się na widok kanban w interesach, wystarczy że wejdziesz na listę swoich interesów i w prawym górnym rogu klikniesz przycisk Kolumny.
System wyświetli Twoje interesy w kolumnach, gdzie nazwą kolumny będzie status (etap) interesu. Pamiętaj, że ten widok ma sens tylko wtedy, gdy korzystasz ze statusów do interesów.
Tablicę kanban w Sugesterze zawsze tworzysz tak samo - na podstawie dodanych do systemu statusów interesów. Kolumny też zawsze wyglądają tak samo:
1. na górze wyświetlamy nazwę statusu,
2. kolejne pozycje w kolumnie to interesy.
3. na każdej karcie interesu zobaczysz jego nazwę, klienta do którego jest przypisany ten interes, datę stworzenia oraz kwotę sprzedaży.
4. Sumaryczną wartość dla wszystkich interesów na danym statusie znajdziesz w prawym górnym rogu każdej z kolumn.
Zasada jest prosta - przesuwasz szanse sprzedaży od lewej kolumny do prawej, tak by przeszła ona każdy z etapów procesu sprzedaży.
Szanse przeciągasz między kolumnami za pomocą drag & drop, wystarczy złapać kartę i upuścić ją w następnej kolumnie. W ten sam sposób zmienisz też kolejność wyświetlania szans sprzedaży w kolumnie.
To co jeszcze możesz zrobić z poziomu tablicy, to jednym kliknięciem przejść do podglądu lub edycji danego interesu. Wystarczy, że klikniesz w nazwę tego interesu.
Kiedy masz już ustalony proces sprzedażowy w Sugesterze i wiesz jak go obsługiwać czas na kolejny krok - monitorowanie sprzedaży.
Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz do tego generować skomplikowanych raportów. Wystarczy, że poznasz kilka użytecznych filtrów w wyszukiwaniu interesów oraz zapoznasz się z naszymi lejkami sprzedażowymi.
Zacznijmy od wyszukiwania na liście interesów. Mnóstwo informacji dotyczących Twojej sprzedaży znajdziesz, korzystając z odpowiednich filtrów wyszukiwania.
Oto co możesz sprawdzić za pomocą wyszukiwarki w interesach
1. PRZEWIDYWANA DATA ZAMKNIĘCIA SPRZEDAŻY I JEJ WARTOŚĆ
Jeśli chcesz sprawdzić kiedy Twój interes prawdopodobnie się zakończy i ile możesz na tym zarobić, wystarczy że użyjesz do tego wyszukiwania zaawansowanego w interesach. Jedna uwaga - zawsze przy dodawaniu nowego interesu uzupełniaj pole Do, bo to ono jest ważne w tym wyszukiwaniu.
Aby sprawdzić przewidywaną datę zamknięcia sprzedaży:
Ważne i bardzo pomocne! Jeśli cyklicznie sprawdzasz określone statystyki, zapisz filtr i korzystaj z niego za każdym razem gdy potrzebujesz znaleźć te same informacje. To znaczna oszczędność twojego czasu.
Zobacz też: Wyszukiwanie w klientach oraz Zaawansowane filtrowanie klientów
2. SPRAWDZANIE SPRZEDAŻY W WYBRANYM PIPELINE
Jeśli chcesz zobaczyć wszystkie interesy z danego pipeline, uwzględniając każdy ze statusów, po prostu wejdź na listę interesów i w polu Status wybierz dany pipeline.
System wyświetli listę wszystkich interesów w wybranym pipeline z datą stworzenia, przewidywanego zamknięcia (pole Do) oraz wartością - dla poszczególnego interesu (przy każdym interesie), a także sumaryczną, na dole strony.
Wartość sprzedaży sprawdzisz też dla każdego z etapów na tablicy kanban. Będzie ona widoczna w prawym górnym rogu.
3. PROGNOZOWANIE SPRZEDAŻY NA KOLEJNY KWARTAŁ/PÓŁROCZE
To bardzo proste wyszukiwanie. Wystarczy, że przejdziesz do listy interesów i w polu Okres po lewej stronie wybierzesz zakres czasu, który chcesz sprawdzić. Możesz wybrać jedną z podanych wartości lub sam określić zakres dat. Klikając w nagłówki, dodatkowo sortujesz dane np od najstarszych do najnowszych, od najniższych wartości do najwyższych itd.
4. WYNIKI SPRZEDAŻOWE KONKRETNEGO SPRZEDAWCY
Jeśli w Twoim dziale sprzedaży pracuje kilku sprzedawców, naturalnym jest że chcesz sprawdzić kto jak sobie radzi i jakie ma wyniki. Żeby to zrobić w Sugesterze - znów - korzystasz po prostu z wyszukiwarki na liście interesów. Tym razem użyj do tego pola Osoba odpowiedzialna. Pamiętaj, że w tym miejscu możesz podejrzeć sprzedaż tylko 1 pracownika. Dodatkowo klikając na nagłówek Statusy, posortujesz je po kolei, co ułatwia czytanie wskaźników.
5. INTERESY STRACONE
Niestety nie zawsze jest tak, że każda sprzedaż kończy się sukcesem. Warto rejestrować w CRMie każdą rezygnację - na jakim etapie klient się wycofał i dlaczego, To pozwoli Ci przemyśleć przyszłe działania i lepiej zaplanować kolejny ruch.
Jeśli klient rezygnuje z zakupu, oznacza interes checkboxem Stracony. Nie zmieniaj przy tym statusu. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedzieć, na jakim etapie klienci najczęściej rezygnują z zakupu.
A jak zapisywać powód rezygnacji? Stwórz pole dodatkowe o nazwie “powód rezygnacji” i tu zapisuj wszystkie informacje, które pozwolą Ci później na wnioski, czego brakuje w twojej ofercie i dlaczego klienci z niej rezygnują. Jeśli zaznaczysz w Opcjach wyświetlania to pole jako widoczne, kolumna z danymi o rezygnacji będzie się wyświetlać zawsze na twojej liście. Wystarczy kliknąć na jej nagłówek, by posortować dane.
Wracając jeszcze do straconych interesów - wszystkie je wyszukasz, wybierając w polu Zamknięte opcję “Stracony”. W tym samym polu wysortujesz też interesy wygrane lub te, które jeszcze trwają. To pozwoli ci na ocenę skuteczności działań Twoich i Twoich sprzedawców.
6. HISTORIA SPRZEDAŻY DLA KONKRETNEGO KLIENTA
Tutaj też jedyne, co musisz zrobić, to poprawnie ustawić filtry wyszukiwania. Wystarczy, że przejdziesz na listę interesów i w polu Klient po lewej stronie wybierzesz odpowiedni rekord.System wyświetli listę wszystkich sprzedaży - tych wygranych i straconych - dla tego klienta. Pamiętaj, że widok listy możesz dostosować do swoich potrzeb w Opcjach wyświetlania.
7. KLIENCI, Z KTÓRYMI TRZEBA SIĘ SKONTAKTOWAĆ ZA 2 DNI
Z wyszukiwarką interesów w Sugesterze łatwo wyszukasz wszystkich klientów, z którymi umówiłeś się na kontakt na konkretny dzień. Wejdź po prostu w wyszukiwanie zaawansowane i ustaw warunki jak na przykładzie poniżej. Jeśli potrzebujesz znaleźć kontakty umówione na inny termin, zmień liczbę w ostatnim polu (5 dni, 10 itd).
8. KLIENCI, KTÓRZY KUPILI ODE MNIE USŁUGĘ/PRODUKT WIĘCEJ NIŻ MIESIĄC TEMU
Jeśli sprzedajesz usługę, która wymaga np przedłużenia subskrypcji ten filtr na pewno Ci się przyda. Dzięki niemu sprawdzisz ilu klientów nie wykupił ostatnio u ciebie abonamentu i do kogo warto się odezwać. Tym razem będziemy wyszukiwać dane w klientach.
Oto jak to zrobić :
Możliwości wyszukiwania danych na liście ineteresów jest naprawdę mnóstwo. Powyższe przykłady mają być tylko inspiracją, żeby Ci pokazać ile jesteś w stanie wyczytać z listy za pomocą wyszukiwarki, bez dodatkowych raportów. Możesz dowolnie łączyć filtry i modyfikować wyszukiwania.
Na temat samych lejków sprzedażowych - o tym czym są i do czego służą - pisaliśmy sporo w naszym wpisie w bazie wiedzy,dlatego jeśli potrzebujesz dowiedzieć się o nich czegoś więcej, odsyłamy Cię właśnie tam (Lejek sprzedażowy dla interesów).
W tym artykule chcemy się natomiast skupić na tym jak stworzyć lejek sprzedażowy w Sugesterze i jak odczytywać zawarte w nim dane.
Lejki sprzedażowe opierają się w Sugesterze na pipeline i statusach interesów. Ponieważ o wszystkim tym pisaliśmy wcześniej dlatego zakładamy, że w tym miejscu artykułu masz już to skonfigurowane.
Oczywiście musisz pamiętać o rzetelnym zmienianiu statusów interesów za każdym razem, kiedy przechodzisz do kolejnego etapu sprzedaży. Wtedy dane w Twoim lejku sprzedażowym będą miarodajne.
Aby przejść do raportu lejka sprzedażowego, wystarczy:
Do lejka sprzedażowego możesz też przejść bezpośrednio z listy interesów. Kliknij ikonę koła zębatego po prawej stronie i z listy wybierz Raporty. Filtry wyszukiwania ustaw jak w opisie powyżej.
W polu Lejek sprzedaży możesz się przełączać między dostępnymi na Twoim koncie pipeline.
Po wygenerowaniu raportu dostajesz lejek sprzedażowy z podziałem na etapy oraz tabelę z danymi dotyczącymi lejka.
W kolumnach znajdziesz informacje, które na pewno przydadzą się do śledzenia procesu sprzedaży:
status - to etap sprzedaży, przez który przechodzi interes
procent - pokazuje skuteczność procentową na każdym etapie sprzedaży
ilość aktualna - pokazuje na jakim etapie jest aktualnie każdy z prowadzonych interesów
ilość sumaryczna - pokazuje łączną liczbę interesów, jakie znajdowały się na danym etapie, zanim przeszły do kolejnego
wartość aktualna - przedstawia realną wartość procesowanych interesów na danym etapie
wartość sumaryczna - pokazuje łączną wartość, którą można zarobić na poszczególnym etapie prowadzonej sprzedaży
Na koniec mamy jeszcze dla Ciebie kilka spostrzeżeń i dobrych praktyk, które pozwolą Ci zoptymalizować proces sprzedaży. Powiemy też o 2 dodatkowych sposobach na zwiększenie wydajności sprzedaży.
Używaj pól własnych - pola własne w interesach są świetnym miejscem, żeby zapisać w nich datę kolejnego kontaktu z klientem, plan abonamentowy z jakiego korzysta lub powód rezygnacji. Użyjesz tych pól do wyszukiwania lub sortowania danych. Jeśli chcesz je widzieć na liście interesów, pamiętaj by zmienić widok listy w Opcjach wyświetlania.
Zmień domyślną nazwę “Interesu” jeśli masz taką potrzebę - nazwę zakładki Interesów możesz dostosować do specyfiki swojej branży, nie jest to nazwa narzucona, możesz ją zmienić na dowolnie inną w Ustawieniach konta.
Oznaczaj interesy nieudane - wszystkie interesy nieudane możesz oznaczyć statusem “nieudane”, ale nie podpinać go do pipeline. Taki status nie będzie się wtedy wliczać do pipeline, jednak informacje o nim zostaną w systemie i w każdej chwili będziesz mógł do nich wrócić.
Używaj max 5 statusów - do przedstawienia procesu sprzedażowego używaj max 5 statusów, wtedy łatwiej będzie Ci analizować zyski i straty. Większa liczba etapów powoduje, że proces staje się bardziej chaotyczny
Zaznaczaj interes jako wygrany lub stracony - korzystając z tej opcji w interesach dajesz sobie więcej możliwości podczas śledzenia wyników sprzedaży. Przede wszystkim dokładnie widzisz ile masz finalizacji, a ile strat. Dzięki temu jesteś w stanie wywnioskować jakie czynniki wpływają na sukces lub niepowodzenie w procesie.
Korzystaj z dostępnych w systemie makr - jeśli korzystasz z planu Max lub wyżej, możesz na swoim koncie ustawić samodzielnie makra, które zautomatyzują niektóre działania w twoim procesie sprzedażowym (listę wszystkich automatyzacji, nie tylko dla interesów znajdziesz tutaj).
W tym miejscu podamy 2 sposoby na optymalizację twoich działań sprzedażowych. Wszystko zrobisz w Sugesterze, bez dodatkowych kosztów.
Czy wiesz że za sprawą Sugestera możesz przygotować ofertę sprzedażową i wysłać ją do klienta? NIewiele osób o tym pamiętam, a to naprawdę potężne narzędzie w optymalizacji procesu sprzedaży.
Wszystko za sprawą sekcji Dokumenty w Sugesterze. Z jej pomocą możesz:
Tak wysłane dokumenty masz zawsze pod ręką, bo zapisują się na karcie klienta. Możesz przygotować kilka różnych szablonów - ofertę sprzedażową, umowę na korzystanie z usług, RODO itd. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat dokumentów - jak je tworzyć i obsługiwać - sprawdź nasz wpis w bazie wiedzy Szablony dokumentów.
Jednym z modułów w Sugesterze jest moduł do masowej wysyłki maili. Dlaczego więc go nie wykorzystać jako strategię maksymalizującą sprzedaż?
Zobacz też: Jak inni wykorzystują mass mailing do pozyskiwania klientów. Case study z Poloniusz.pl
Działanie mass mailingu w Sugesterze jest proste:
Jeśli jeszcze nie korzystasz z mass mailingu, to naprawdę warto pomyśleć nad jego wdrożeniem. Dzięki niemu możesz dotrzeć do szerszej grupy potencjalnych klientów jednocześnie, dostarczając spersonalizowane oferty i informacje. To skuteczny sposób na generowanie leadów, zwiększanie świadomości marki oraz skracanie cyklu sprzedażowego poprzez efektywną komunikację z klientami.
Mamy nadzieję, że w tym dość obszernym artykule udało nam się pokazać Ci jakie masz możliwości, pracując na module Interesów w Sugesterze. Nie musisz korzystać ze wszystkich dostępnych funkcji, dostosuj proces do własnych potrzeb. To co jednak zdecydowanie polecamy to pracę na statusach, konfigurację pipeline i śledzenie wyników na tablicy kanban. I zdecydowanie - wyszukiwanie w interesach. Jak widzisz, dzięki wyszukiwarce interesów możesz dotrzeć do praktycznie każdych danych w systemie.
Używając interesów w Sugesterze, uczysz się lepiej zarządzać swoim zespołem, trafniej identyfikujesz problemy, planujesz i doskonalisz swoje strategie, co w rezultacie przekłada się na lepsze wyniki i sukces biznesowy.